tag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post8176549325839417435..comments2023-03-26T03:51:05.620+02:00Comments on Vi i Sverige: Fel eller ingen behandling är SD:s vårdpolitikVi i Sverigehttp://www.blogger.com/profile/09865185402621037553noreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-45063614666806048782010-12-06T00:50:08.734+01:002010-12-06T00:50:08.734+01:00Anna, när du påstår att det är lättare för invandr...Anna, när du påstår att det är lättare för invandrare att fejka handikapp för att vi svenskar är dokumenterade sedan födseln, har du ens tänkt på att många SVENSKAR lurar försäkringskassan med påhittade sjukdomar? Det är SVENSKAR som har satt bedrägeriet i system vilket sedan lett till att Försäkringskassan nu bedriver hetsjakt på sjukskrivna vilket då drabbar såna som verkligen är i behov av ekonomiskt stöd från FK. Men DET har väl aldrig ni Sverigedemokrater tänkt på? Det är precis samma sätt att resonera som när ni säger att invandrare är överreprensenterade i brottsstatistik. Om ni tittade lite noggrannare på siffrorna skulle ni inse att den kategori som är överrepresenterad kallas "Mindre bemedlade" och innefattar såväl invandrare som svenskar (hur många knarkare och alkisar hittar du t.ex. i resp. kategori? vilka stod för denna kategori innan alla dessa "hemska, kriminellt benägna" invandrare kom hit? såvitt jag vet är både Svartenbrandt, Christer Pettersson och vad det nu är han heter den där grovt kriminelle pajasen som ständigt åker in på kåken så fort han kommer ut och har gjort så sen 70-talet eller nåt sånt). Förresten så har SD själva satt i system att utnyttja bidragssystemet, så ska det finnas nån rättvisa borde vi väl kasta ut alla de Sverigedemokrater som låtit finansiera sitt politiska arbete med a-kassa, eller vad säger du lilla hycklerska?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-71265448646683672812010-12-04T20:12:49.409+01:002010-12-04T20:12:49.409+01:00Det vore ju också bra att slippa kostnaden på 40 m...Det vore ju också bra att slippa kostnaden på 40 miljarder kr/år som invandringen medför,det räcker till många lärare och sjuksköterskor.Alexandernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-38383232528834474412010-12-04T17:42:03.458+01:002010-12-04T17:42:03.458+01:00Anonym 12:46,
Nej, tyvärr finns det inte obegränsa...Anonym 12:46,<br />Nej, tyvärr finns det inte obegränsat med pengar. Därför skulle det vara bra om vi slapp betala hundratals miljoner av skattemedel till Sverigedemokraterna för att de ska sprida främlingsfientliga budskap.Vi i Sverigehttps://www.blogger.com/profile/09865185402621037553noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-65495647080334453812010-12-04T12:46:55.188+01:002010-12-04T12:46:55.188+01:00Fantastiskt att Vi i Sverige tror att det finns oä...Fantastiskt att Vi i Sverige tror att det finns oändligt med pengar i Sverige. Satt du o sov på matte lektionen i första klass eller är du bra dum?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-69208212651582304362010-12-03T01:13:24.246+01:002010-12-03T01:13:24.246+01:00Det enda jag anser är att man inte ska generaliser...Det enda jag anser är att man inte ska generalisera utan belägg. Det är enkelt för vissa att ständigt skylla det mesta på invandrare och så fort någon kommer med invändningar och alternativa förklaringar så är personen "PK:it".<br /><br />Det är förjävligt att folk fuskar. Dom ska dömas för bedrägeri och det är lika illa oavsett var dom som gör sånt här kommer ifrån.<br />Sen kan man ju köra med Sverigedemokraternas älskade martyrkort som Alexander gör här ovan:<br /><br />"Snyft snyft, vi får inte säga "sanningen" utan att bli emotsagda, snyft snyft"!<br /><br />Ni får börja inse att ni blir emotsagda precis som alla andra partier. Sluta leka martyrer!<br /><br />NiklasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-1451988954607219672010-12-02T20:02:09.446+01:002010-12-02T20:02:09.446+01:00Sanningen är väl att du har din bild av verklighet...Sanningen är väl att du har din bild av verkligheten och jag har min. <br />Jag (och du, förstås) skulle kunna verifiera eller falsifiera våra bilder, men jag har varken tid, lust eller resurser att göra det. Vi får väl se, framtiden lär ge oss svaret vem som var mest realistisk.<br />Du tror mig nog inte, men jag önskar faktiskt att din verklighetssyn är den sanna, för jag vill inte att landets ekonomi och välfärdssystem ska kollapsa.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-85347382101618859562010-12-02T19:20:19.832+01:002010-12-02T19:20:19.832+01:00Är det inte enklast att vi inför en lag som säger ...Är det inte enklast att vi inför en lag som säger att allt med invandringen är positivt?De som har en annan åsikt döms till fängelse,då har vi ju förmodligen löst problemet med SD och allt är frid och fröjd....Alexandernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-91402186138752459942010-12-02T11:26:05.007+01:002010-12-02T11:26:05.007+01:00Det föll bort en bit i en mening: "Det jag hä...Det föll bort en bit i en mening: "Det jag hävdar bygger på rimliga antaganden av vad som är sannolikt utifrån det faktum att svenskar är bokförda och loggade sen sitt första andetag.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-62927618370543578732010-12-02T01:11:39.734+01:002010-12-02T01:11:39.734+01:00Jaså nu ska det slingras. Ja du är förstås
Sverig...Jaså nu ska det slingras. Ja du är förstås <br />Sverigedemokrat så det är väl föga förvånande!<br /><br />I ditt inlägg så står det:<br /><br />"När det gäller invandrare så vågar man ofta inte ens kontrollera läkarintygen för att se om det verkligen föreligger ett handikapp. Man vill ju inte bli anklagad för rasism."<br /><br />Du vet att försäkringskassans överdirektör Stig Orustfjord aldrig sagt detta?<br /><br />Jag hittade nämligen din "källa". Det var den rasistiska bloggen "Snapphanen" som tidigare spridit lögner om mordstatistiken i Sverige och även i detta fall försöker påskina saker som inte har sagts. Ja du baserar dina påståenden på "rimliga antaganden", eller rättare sagt, på dina Sverigedemokratiska fördomar!<br /><br />Nej Anna, det är inte jag som ska bevisa att du har fel, utan du som ska bevisa att du har rätt!<br /><br />Du påstår att "de flesta av de fall som avslöjats är det invandrare som har satt i system att lura samhället.". Så länge du inte kan belägga detta med fakta så är det inget annat än dina åsikter!<br /><br />NiklasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-85729218543659881192010-12-01T11:06:46.654+01:002010-12-01T11:06:46.654+01:00För det första tycks det råda en viss förvirring k...För det första tycks det råda en viss förvirring kring begreppet ”belägg”. En definition lyder: ”faktum som stöder ngt antagande el. ngt resonemang, ngn utsaga etc.”<br />Det jag hävdar bygger på rimliga antaganden av vad som är sannolikt.<br />Om du har bevis OBS! för att jag har fel får du gärna presentera dem. Jag skulle med all säkerhet kunna visa – om jag hade tid att göra det – att invandrare är kraftigt överrepresenterade när det gäller den här typen av bedrägerier. Helt enkelt för att det är lättare för dem än för svenskar att genomföra dem.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-56285653408747749552010-12-01T01:09:00.905+01:002010-12-01T01:09:00.905+01:00Men Anna, dom enda "belägg" du kom med ä...Men Anna, dom enda "belägg" du kom med är att du påstod att dom flesta fall som avslöjats var begågna av invandrare. Att du påstår något är inget belägg. Om du nu "vet" att det är så, så kan du ju svara på hur många av dom 30 fall i Halland som är under utredning som har invandrare inblandade?<br /><br />Sanningen är nog istället att du bara generaliserar efter att ha sett några enstaka artiklar där det varit personer med invandrarbakgrund som begått bedrägerierna, eller hur?<br /><br />Annars kan du ju ta och redovisa dina belägg.<br />Jag väntar!<br /><br />NiklasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-65505990420864340622010-11-30T22:49:42.550+01:002010-11-30T22:49:42.550+01:00"Vad har du för belägg för att det mest är in..."Vad har du för belägg för att det mest är invandrare som begår dessa bedrägerier?"<br />Det skrev jag ju ovan. Det är mycket svårare för en infödd (av svenska eller utländska föräldrar) att fejka ett handikapp. Är man född i Sverige är man bokförd sen första andetaget.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-73207122242508143482010-11-29T02:44:26.129+01:002010-11-29T02:44:26.129+01:00Anna, du är ungefär som dom som tittar på efterlys...Anna, du är ungefär som dom som tittar på efterlyst och tror att det är mest invandrare som begår brott bara för att det programmet ofta tar upp brott begågna av invandrare!<br /><br />Vad har du för belägg för att det mest är invandrare som begår dessa bedrägerier?<br />Är det som jag tror, ett fåtal artiklar som du tror representerar helheten?<br /><br />I din artikel står det:<br /><br />"Sju ärenden är under utredning i länet, ytterligare 30 fall väntar på att utredas"<br /><br />Har det skrivits om alla dessa fall?<br />Hur många av dessa handlar om invandrare?<br />Eller gör du som dom flesta Sverigedemokrater, alltså fabulerar friskt?<br /><br />NiklasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-23767427747199460242010-11-28T23:09:30.839+01:002010-11-28T23:09:30.839+01:00Det är helt otroligt att det starkaste argumentet ...Det är helt otroligt att det starkaste argumentet för att neka sjukvård till papperslösa handlar om att ALLA VÄRLDENS SJUKA ska söka sig till Sverige. <br /><br />Fattiga och sjuka amerikaner har knappast pengar nog för att ta sig till Sverige, även om de visste att vården för dem skulle vara gratis här. Sedan handlar det inte bara om vård. Folk vill helt enkelt bo "hemma", så länge det råder fred, de har tak överhuvudet och mat för dagen. <br /><br />Den här hysterin om hundratusentals, kanske rent av miljoner sjuka människor som vill komma till Sverige är en propagandamyt. Det existerar ingenting sådant. Dessutom är det för både legala och illegala invandrare mycket lättare att ta sig till Grekland, Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland, osv, än till Sverige.Revolution-Evolutionhttps://www.blogger.com/profile/01376863646573429665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-941397397158876672010-11-28T13:59:55.213+01:002010-11-28T13:59:55.213+01:00Johan, jag skriver ju att även om farhågorna är öv...Johan, jag skriver ju att även om farhågorna är överdrivna så kanske vi närmar oss gränsen för hur stor tillströmning vi klarar av.<br />Behovet av sjukvård i t.ex. Irak, Afghanistan och Östeuropa är för stort för att vi ska klara av det även om bara några få procent av de behövande kommer hit. <br />Vi måste sätta gränser för vilka som har rätt till annat än ren akutvård.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-70327124693003419402010-11-28T12:30:25.725+01:002010-11-28T12:30:25.725+01:00Minst en tredjedel av assistansersättningen som be...Minst en tredjedel av assistansersättningen som betalats ut i Halland tros vara grundat på bedrägeri. http://hallandsposten.se/nyheter/halland/1.1026519-bidragsfusk-for-manga-miljoner-i-halland I de flesta av de fall som avslöjats är det invandrare som har satt i system att lura samhället. Det är inte så underligt för som försäkringskassans överdirektör Stig Orustfjord säger: ”Är man född med ett funktionshinder i Sverige så har vi ju dokumentation ända från BB.” När det gäller invandrare så vågar man ofta inte ens kontrollera läkarintygen för att se om det verkligen föreligger ett handikapp. Man vill ju inte bli anklagad för rasism.<br /><br />Det här är bara ett av många svarta hål där våra gemensamma pengar till vården försvinner.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-1837098211950474322010-11-28T12:07:55.635+01:002010-11-28T12:07:55.635+01:00Anna: Men det är ju precis vad folk säger här ovan...Anna: Men det är ju precis vad folk säger här ovanför, att all världens folk skulle samlas utanför Sveriges sjukhus.<br />Ska vi neka sjukvård till folk som går på soss också? Eller ska bara svenska medborgare få åka på våra vägar?<br />När SD äntligen får en vårdpolitik handlar det mindre om att ge vård till svenskarna och mer om att neka vård till ickesvenskar. Fast det var ju inte så förvånande.Johan Forsgrenhttps://www.blogger.com/profile/15416946325129615586noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-38673343797116013912010-11-27T21:15:51.152+01:002010-11-27T21:15:51.152+01:00Vården är likt all skattefinansierad verksamhet et...Vården är likt all skattefinansierad verksamhet ett sorts knytkalas - alla förväntas bidra men fördelningen blir efter aptiten.<br /><br />Men förutsättningen för att alla ska kunna äta sig mätta är att alla bidrar efter förmåga, och om de hungriga munnarna blir för många räcker maten inte till.<br /><br />Ingen tror att all världens sjuklingar skulle strömma till Sverige om rätten till sjukvård gjordes generell utan krav på rätt att vistas i landet. Men det räcker nog tyvärr med en stadig rännil av ”sjukvårdsflyktingar” för att allvarligt och i grunden slå ut vårt sjukvårdssystem.<br /><br />Vi kan ju se hur människosmugglingen frodas. Och vem kan förebrå sjuka och handikappade om de gör allt för att skrapa ihop pengar till en sverigebiljett om de vet att de får gratis vård här.Annahttps://www.blogger.com/profile/05287266635424660410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-8314991282360378832010-11-27T19:30:07.903+01:002010-11-27T19:30:07.903+01:00De flesta i Sverige vill att man ska få vård även ...De flesta i Sverige vill att man ska få vård även om man inte kan betala hela kostnaden. I själva verket är det ingen som betalar mer än en liten bråkdel av vad vården kostar.Vi i Sverigehttps://www.blogger.com/profile/09865185402621037553noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-83733311570174693802010-11-27T19:09:22.199+01:002010-11-27T19:09:22.199+01:00Naturligtvis skall papperslösa få vård, lika natur...Naturligtvis skall papperslösa få vård, lika naturligt är att de sedan betalar hela kostnaden för denna. Vad är problemet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-25584798548136000132010-11-27T16:48:22.074+01:002010-11-27T16:48:22.074+01:00En svensk medborgare får betala för sin vård. Okej...En svensk medborgare får betala för sin vård. Okej, väldigt lite, 140 kr tror jag det är + 65 kr per dygn eller liknande. Om man, som svensk medborgare INTE betalar räkningen så hamnar det förr eller senare hos kronofogden. Men endast om man är medborgare och/eller mantalsskriven i Sverige. I realiteten innebär detta att människor som valt av ena eller andra anledningen att inte acceptera att deras skyddsbehov är tillräckligt eller kanske kommit till Sverige utan att följa gällande regler, kan få 100% gratis sjukvård, medan t.ex. de som sökt asyl och fått den beviljad måste betala. I korthet innebär det att det lönar sig ekonomiskt att bluffa. Okej för dej?Lasse i Haningehttps://www.blogger.com/profile/08117024909521324473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-12174511041819739302010-11-27T15:59:51.303+01:002010-11-27T15:59:51.303+01:00lasseihaninge,
Jo, åtminstone i Region Skåne var d...lasseihaninge,<br />Jo, åtminstone i Region Skåne var det tillåtet.Vi i Sverigehttps://www.blogger.com/profile/09865185402621037553noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-38504546631017685162010-11-27T15:52:59.542+01:002010-11-27T15:52:59.542+01:00Vi i Sverige sa... 27 november 2010 10:08.
Kan de...Vi i Sverige sa... 27 november 2010 10:08.<br /><br />Kan det möjligtvis ha att göra med att vård till papperslösa inte var tillåtet år 2008?? Vad tror du kostnaden skulle ligga på om detta accepterades? 310982 kr? Papperslös innebär, som du förmodligen tror, att en människa anses olaglig. Så är det inte. Alla människor har samma rättigheter, men alla människor får inte vistas varsomhelst. Försök själv att gå in i ett omklädningsrum avsett för motsatt kön, försök själv att åka till Australien och stanna där ett år (utan tillstånd). Eller varför inte, om du är hetero, söka medlemsskap i en bastuklubb. ALLA OMRÅDEN I VÄRLDEN är inte till för alla. Däremot finns det plats för alla. Det gamla ordspråket säger VAR SAK HAR SIN PLATS.Lasse i Haningehttps://www.blogger.com/profile/08117024909521324473noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-49586035451482501352010-11-27T15:29:57.089+01:002010-11-27T15:29:57.089+01:00Anonym 14:46,
Du har än en gång visat att ni "...Anonym 14:46,<br />Du har än en gång visat att ni "invandringskritiska" har mer inbillning än utbildning.Vi i Sverigehttps://www.blogger.com/profile/09865185402621037553noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6245024491569519702.post-27405355860448088642010-11-27T14:46:27.734+01:002010-11-27T14:46:27.734+01:00Hur efterbliven är du? Inser du inte att vård till...Hur efterbliven är du? Inser du inte att vård till illegala, innebär att vem som helst i hela världen kan åka till Sverige och ha rätt till vård? Det betyder att så fort någon i världen är behov av en operation, kan man åka till Sverige och få den gratis. <br /><br />Socialliberalt vansinne är vad det är. Det kommer bli Sveriges undergång. Men ni liberala tomtar har väl ingen förståelse för att svenska skattebetalare inte kan bekosta vård för sju miljarder människor?Anonymousnoreply@blogger.com