lördag 18 april 2009

Sverigedemokraterna skulle inte klara KD:s etiska regler

KD ska köpa TV-reklam inför valet till Europaparlamentet 7 juni, skriver Göran Hägglund och Cina Gerdin på DN Debatt. KD vill sätta en standard för andra partier genom att sätta upp dessa etiska regler:

1. All reklam ska vara sann.

2. All reklam ska vara saklig.

3. All reklam ska vara informativ.

4. Avsändaren, det politiska partiet, måste vara tydlig. Det får aldrig råda tvivel om vem som köpt reklamen.

5. Det politiska partiet måste vara öppet med hur många väljare det förväntas nå.

6. Reklam får aldrig sändas i anslutning till nyhetsprogram eller aktualitetsprogram.

7. Reklamen får inte vara vilseledande, stötande eller osaklig.

8. Reklamen får inte spela på rädsla eller fruktan eller utnyttja olycka eller lidande.

9. Reklamen får inte misskreditera person, grupp, organisation eller annat politiskt parti genom framställning som är ägnad att väcka förakt eller löje.

Man kan konstatera att Sverigedemokraterna inte skulle kunna framföra sitt budskap utan att bryta mot reglerna 1, 2, 3, 7, 8 och 9. Kanske är det en del av KD:s taktik med att sätta upp reglerna?

2 kommentarer:

  1. KD är desperata. I de senaste mätningarna inför EU-valet ligger de t.o.m. efter Junilistan ...

    SvaraRadera
  2. Vilka löjliga regler. Vad löjligt att vilja sätt standard för andra partier, och försöka styra hur oliktänkande skall tänka. Och inte ett ord om hur flera av begreppen skall definieras. Måhända KD's godtyckliga och irrationella pingst-moralkakor är standarden. Inget av riksdagspartierna, inklusive töntpartiet KD, m skulle dessutom klara punkt 1, 2 och 8.

    SvaraRadera