måndag 12 oktober 2009

Märkliga argument för försörjningskrav

I Sydsvenskan ger de båda riksdagsledamöterna Olof Lavesson (m) och Ulf Nilsson (fp) sin syn på försörjningskrav vid anhöriginvandring. Som ett argument för försörjningskrav anför Olof Lavesson att en del barn tvingas göra läxorna i trappuppgången i brist på lugn och ro i hemmet. Var tror Lavesson att de skulle gjort läxorna om de hade nekats tillstånd att flytta till en förälder i Sverige?

Både Olof Lavesson och Ulf Nilsson nämner ”arbetslinjen” som ett argument för försörjningskrav men förklarar inte varför arbetslinjen skulle stärkas av ett försörjningskrav. Oron över att delar av familjen lever långt borta under kanske osäkra förhållanden hjälper knappast till att fokusera på arbete. En arbetsgivare som kan välja mellan en person med ordnade familjeförhållanden eller en person som har familjen på annat håll väljer förmodligen den som troligtvis stannar kvar på orten.

Som vi tidigare skrivet så är det mycket få som kommer att beröras av försörjningskrav. En kategori som undantas är anhöriga till tidigare asylsökande. Därmed lär knappast de barn som läser läxan i trappuppgången beröras.

Lars Persson

8 kommentarer:

  1. Sen när blev det en mänsklig rättighet att få ta hit människor som andra skall försörja? Snarast bör försörjningskrav medföra att den som vill ta hit anhöriga helt fokuserar på att arbeta för att kunna göra detta och en arbetsgivare föredrar förmodligen den som gärna vill jobba hårt för att ha råd med att ta hit anhöriga framför någon som ständigt VAB:ar och slutar tidigt för att hämta ungarna på dagis …

    SvaraRadera
  2. Artikel 16 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna slår fast att "Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och har rätt till samhällets och statens skydd."

    SvaraRadera
  3. @ Vi i Sverige

    Vad har denna artikel med min fråga att göra??? Det står ju faktiskt inte ”Alla människor bosatta i Sverige äger ovillkorligen rätt att utan begränsningar att till ta anhöriga utländska medborgare och få dessa försörjda av svenska staten”!

    SvaraRadera
  4. En fråga till Lars Persson,som inte riktigt har med ämnet att göra.Om du möter en person som röstar på Sverigedemokraterna,ser du honom/henne som vem som helst?Eller har du några förutfattade meningar om den personen?

    SvaraRadera
  5. Anonym 17:20,
    Det syns ju i allmänhet inte utanpå vad en person röstar på.
    Många som röstar på SD vet inte vad som står i deras partiprogram. De flesta av SD:s väljare vill bara ha ett tryggt liv. De skräms av SD:s propaganda. Lösningen är att tala om fakta. En del tror på fakta, andra föredrar att tro på SD. Om man t.ex. skaffat sig kompisar inom SD kan det vara svårt att ge upp den gemenskapen liksom det kan vara svårt att lämna en religiös sekt.
    Det viktigaste är hur man bemöter andra människor. De som förolämpar min familj får också finna sig i att jag har en negativ inställning till dem.

    Lars Persson

    SvaraRadera
  6. Lars Person

    Med andra ord har du fördomar om folk som röstar på SD?Jag tolkar ditt svar på det sättet,du skriver ju att du har en negativ inställning till dem.I så fall är du ju lika "dålig" som dem,eller?

    SvaraRadera
  7. Nej, jag har en negativ inställning till de som förolämpar min familj.

    Lars Persson

    SvaraRadera
  8. Hur vet du att många som röstar på SD inte vet vad som står i deras partiprogram?Om jag påstår att många invandrarungdomar har en väldigt dålig syn på svenska tjejer,håller du med om det?Jag har jobbat på fritidsgårdar,så jag anser att jag har grund för mitt påstående.

    SvaraRadera