fredag 23 oktober 2009

Religiös tro är inte medfödd

Det spekuleras ofta i att en majoritet av en stads befolkning eller till och med Sveriges befolkning en dag kommer att vara muslimsk. Misstaget man gör då är att anta att religiös tro är medfödd. Det borde inte vara så svårt att räkna ut att så inte är fallet. En tro eller åsikt är något man förvärvar under sin livstid. Man föds inte till muslim, kristen, socialdemokrat eller folkpartist. Därför är det meningslöst att försöka beräkna t.ex. andelen muslimer i Malmö i framtiden utifrån dagens invandring och barnafödande.

En vanlig uppskattning är att det finns 300 000 till 400 000 muslimer i Sverige men att bara 100 000 till 150 000 är praktiserande. De som inte är praktiserande utan bara fått en muslimsk tillhörighet på grund av att de kommer från ett muslimskt land eller har muslimska föräldrar gör knappast Sverige mer muslimskt. Bland de praktiserande är det också mycket få som i realiteten påverkar samhället genom sin religion. Normala människor har ingen anledning att bli störda för att kvinnor täcker sitt hår eller fastar under Ramadan.

Liksom de flesta av Svenska kyrkans medlemmar är sekulariserade så är alltså även de flesta som kallas muslimer i Sverige antingen sekulariserade eller utövar sin religion på ett privat sätt. De barn som föds i muslimska familjer har naturligtvis inte islam i generna utan kommer att påverkas av det sekulariserade samhälle de växer upp i. Därför är det meningslöst att försöka beräkna hur stor andel av Sveriges befolkning som kommer att vara muslimer i framtiden.

8 kommentarer:

  1. Du har rätt i vad du skriver men jag undrar varför muslimer ställer krav på det samhälle de har valt att komma till oavsett om de kallar sig sekulariserade eller praktiserande? Om du har läst Mahmoud Aldebes krav till det svenska samhället innan sista valet så kommer förmodligen även du att baxna. Det räcker med att googla på hans namn eller gå in på bloggen "politiskt inkorrekt" så förstår du vad jag menar.

    SvaraRadera
  2. Du kan ju fråga ett muslimskt föräldrapar om de anser sina barn vara muslimer eller ej.

    Förr föddes vi in i den kristna kyrkan. Nu har många med mig uträtt ur kyrkan och det är helt okontroversiellt. För många muslimer, sekulära eller troende, upplevs nog det steget ännu som för stort.

    SvaraRadera
  3. Man får inte en religiös tro bara för att ens föräldrar vill det.

    SvaraRadera
  4. Inte i filosofisk mening, men det sociala trycket att stanna i den tro man fötts in i kan vara mer eller mindre stort.
    I vissa religiösa kretsar i Sverige (pingstkyrkan kanske) är det nog svårt att lämna gemenskapen. Och jag tror att om man kommer som invandrare så har man redan lämnat så mycket bakom sig att steget att lämna den religiösa gemenskapen kan kännas som oöverstigligt.

    Men allt det här är psykologiska spekulationer. Varken du eller jag vet hur många som enbart är kulturella muslimer och hur många som faktiskt är utövande. Vi ställer ju inte den frågan.

    SvaraRadera
  5. Det du säger stämmer på sitt sätt - men - man måste betänka att det handlar lika mycket om hur man identifierar sig och var man har sina lojaliteter - som den personliga övertygelsen.

    Detta blev mycket tydligt i ett annat mångkulturellt socialistiskt paradis, f d "Jugoslavien". Där var också sekulariseringen omfattande, men när konflikten väl bröt ut, pga extremistiska krafter i olika läger, så var det sällan några tveksamheter om var t ex bosniska och albanska sekulariserade "muslimer" till namnet hade sina lojaliteter, samma sak med "katolska" kroater och slovener liksom "ortodoxa" serber och montenegriner.

    Det kommer att bli likadant i Sverige om (eller snarare när, skulle jag säga) den mångkulturella diktaturen Sverige drabbas av samma motsättningar.

    Du gör det alldeles för lätt för dig när du försöker reducera denna sak till en privatsak eller smaksak. Religionstillhörighet och etnisk/nationell identitet är inte i allt särskilt starkt relaterat till hur brinnande och övertygad man är om den egna traditionen eller grundvalen, det handlar minst lika mycket om den reflexmässiga rörelsen i en hotfull situation.

    SvaraRadera
  6. ViS borde studera det sociala arvets betydelse för människans åsikter.
    Läs gärna om giftermål mellan grupper(etniska eller religösa) i ett land som varit mångkulturellt länge, som exempelvis Irak.

    SvaraRadera
  7. Hej.. Jag vill först och främst gratulera till en väldigt nyttig blogg.. Du/Ni är de första som resonerar i mina banor..

    Jag själv är Bosnier och sekulariserad muslim.. Det finns 54 000 av mitt slag här i Svea Rike.. Jag vet inte hur pass väl svenskarna känner till Bosnierna, dock kan jag garantera att 95% ej praktiserar Islam förutom vid högtider då man går till moskén och fastar vid ramadan..

    Dessutom så har vi två andra liknande grupper som också är stora i Sverige.. Albaner och Iranier som också är starkt sekulariserade..

    De enda religiösa i landet är väl somalier och araber som utgör stora invandringsgrupper.. Men man kan ju fråga hur många av dessa är religiösa? Och hur många kommer att fortsätta praktisera Islam i flera generationer framåt? Det råder inga tvivel om att andelen muslimer kommer att minska medan andelen med muslimska rötter kommer att öka.. ¨

    Men låt oss leka med tanken så som SD föreställer sig att vi alla är muslimer och utöver det praktiserar Islam..

    Eftersom jag själv har en stor förkärlek till fastighetsförvaltning så kan Vi leka med tanken att alla är religiösa och att 300 - 400 tusen muslimer ska be samtidigt på fredagar(fredagsbönen).. Hur i helsike tror ni att alla människor får plats i de fåtal moskéer och "muslimska" lokaler som finns.. Det är en ekvation som ej går ihop helt enkelt..

    SvaraRadera
  8. Anonym 15:09,
    Tack för dina intressanta och värdefulla synpunkter.

    SvaraRadera