lördag 7 februari 2009

Vad kostar främlingsfientligheten?

En vanlig fråga är: Vad kostar invandringen? De som har intresse av att framställa invandringen som en belastning påpekar gärna att invandrare har högre arbetslöshet och är överrepresenterade i brottsstatistiken. Dessa negativa sidor överdrivs ofta samtidigt som man "glömmer" att redovisa intäkterna som följer av att de allra flesta invandrare är laglydiga och betalar skatt.

Invandrare har lägre sysselsättningsgrad och är något överrepresenterade för brott.
Är då detta en kostnad som beror på invandringen?

Likaväl som en infödd svensk kostar samhället pengar under sin uppväxt och utbildningstid så är det naturligt att det finns en kostnad medan en invandrare lär svenska och i övrigt förbereder sig för den svenska arbetsmarknaden. Eftersom de flesta invandrar i arbetsför ålder är den kostnaden mycket lägre än för den som är född i Sverige.

Många utrikes födda har naturligtvis ett handikapp på arbetsmarknaden, t.ex. på grund av sämre svenskkunskaper. Invandrares högre arbetslöshet beror dock inte enbart på kvalifikationer. Det numera nedlagda Integrationsverket skriver i Rapport Integration 2005 (sidan 39 och 73) att infödda ungdomar och adoptivbarn med utomeuropeisk bakgrund har högre arbetslöshet än andra infödda ungdomar trots samma utbildningsnivå, skolbetyg och svenskkunskaper. Den mest troliga förklaringen anser man beror på att de diskrimineras.

Arbetslöshet och utanförskap är en grogrund för gängbildning och i förlängningen gängkriminalitet. Redan under skoltiden kan negativa attityder mot invandrare skapa detta utanförskap. På Flashback ställdes frågan: Hur motarbetar du invadringen/invandrare? Här är några av svaren.

"Jag hötter med näven (i fickan) o gör en arg min."

"Bli nazist såklart och spöa upp dem."

"frysa ut de när man har möjligheten, neka de jobb om man är arbetsgivare"

"Jag röstar på Sverigedemokraterna, jag försöker att inte stödja svartingarna ekonomiskt etc. Sedan så tror jag många svartingar förstår att jag inte tycker om dem genom att vara allmänt dryg och kort mot dem.Jag önskar man kunde göra mer, känns lite sisådär att bara gå runt och bonka ner svartingar till höger och vänster."

"bojkotta pizzerior och turkbutiker, inte umgås med invandrare, försöka undvika att anställa invandrare"

"varje gång en neger/arab sätter sig bredvid mig på bussen/tåget reser jag mig upp o går därifrån"

"Jag pratar inte med folk som bär slöja och är så otrevlig kan kan mot dessa pedofildyrkare. När jag var yngre så brukade jag och en annan kille i min klass dra av slöjan på en tjej i klassen. Detta kryddades upp även med att kasta skinka/bacon på henne. Detta gjorde att hon bytte skola till en islamisk friskola. Det roliga är att vi blev kallade till rektorn några gånger men skön som han var sket han i. Han tyckte det inte var värre än att vi drog av nån randoms keps. Sen med skinkan skrattade han bara åt haha."

"Röstar på sverigedemokraterna, ser till att deras jobbansökningar hamnar i papperskorgen omgående, tilltalar inte blattar, svarar inte på tilltal från blattar, och den dagen tiden är rätt så ska jag jobba frivilligt i …" (Redaktionen avstår från att citera det obehagliga slutet)

Integration är inte bara en sak för invandrare och politiker. Alla har ett ansvar att samarbeta för att samhället ska fungera och det innefattar också integrationen. Hur stor del av arbetslösheten och hur stor del av kriminaliteten beror på dessa negativa attityder? Med andra ord: Vad kostar främlingsfientligheten?

Lars Persson

Uppdatering 7 februari.
Speciellt förödande blir det när främlingsfientlighet förekommer inom myndigheter. De senaste dagarnas berättelser om vissa polisers attityd har vi hört förut, men då från de som utsatts. De har ofta avfärdats som icke trovärdiga men nu får vi bekräftelse inifrån organisationen. Det är dock bra att det kommer i dagen. Nu kanske man kan komma till rätta med problemet.

Länkar: DN, SvD, SDS, YA, KB, TA, Expressen, Aftonbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar