fredag 13 mars 2009

Ge invandrare möjlighet att integrera sig själva

Det tycks finnas en uppfattning att invandrare är motsträviga och kämpar för att slippa integreras. Receptet blir att samhället ska integrera de som kommer hit. I själva verket sköts den mesta integrationen av människorna själva. Nästan ingen vill stå utanför det samhälle man lever i. Samhällets roll ska i första hand vara att underlätta för den invandrade att sköta sin egen integration.

Ett bra nätverk är ytterst viktigt för att en invandrad snabbt ska komma in i samhället och få jobb. Bäst är om det ingår svenskar eller invandrare som varit länge i Sverige. Därför är anhöriginvandrare som kommer till svenskar de som integreras snabbt och problemfritt.

För andra grupper, speciellt flyktingar, är det svårt att snabbt skaffa sig ett nätverk av infödda. Då är ett nätverk bestående av landsmän mycket bättre än ingenting alls. Svenskar som emigrerade till USA sökte sig ofta till andra skandinaver som hjälpte dem att komma igång i det nya landet.

Därför bör man låta invandrare sköta sin egen integration och även flyktingar ska tillåtas välja sin bostadsort. Som Grön Ungdoms språkrör Maria Ferm skriver i Svenska Dagbladet så har Boverket visat att flyktingar som valt eget boende snabbare har fått jobb än de som bott på Migrationsverkets förläggningar.

5 kommentarer:

  1. Vi vill bli en del av Sverige men svenskarna släpper inte in oss. Jag är en öppen människa som har rest överallt i världen, träffat olika folk från olika kulturer. Jag har aldrig sett en instängd samhälle som här i Sverige. Har bott en del av mitt liv i USA och kände mig hemma där som alla andra amerikanare. Här i Sverige blev jag instängd i min egen värd. Det tog åtta år för mig att komma in till den första svenska hemmet !! det var efter att jag började plugga på universitetet som jag fick träffa en svensk kompis som bjöd hem mig. Fördomar ligger bakom integrationsproblemet tror jag. Min svensk granne som märkte att jag syslade med datorer trodde att de var stulna varor, han ringde polisen för att anmäla mig. Det han inte visste är att jag hade precis startat egenföretag för att försörja min familj. Han har aldrig hälsat eller sagt hej när vi träffades.
    Jag har slutat åka kommunalt för att slippa se hur invandrare blir mobbade av samhället. Svenskar vill helst inte sätta sig brevid en invandrare i bussen eller tåg. Sorgligt tycker jag.

    SvaraRadera
  2. grejen ar! Vi Svenskar vill inte ha er i varat samhalle! FATTA DET! Vara politiker vill ha er har inte SVENSKARNA! SD 2010


    ta inte bort detta inlagg da det ar det enda svaret!

    SvaraRadera
  3. Anonym,
    Du talar för dig själv, inte för svenskarna.

    SvaraRadera
  4. KB, svenskarna vill ju faktiskt inte ens sitta bredvid varandra på bussen heller.
    Jag tror det bottnar mycket i landet lagom syndromet. Man är rädd för det man inte känner till eller det som "sticker ut".. det är sorgligt och patetiskt men väldigt svenskt.
    Övergången från detta svenska synsätt till rasism är tyvärr inte särskilt lång.

    Tänk om vi kunde hålla våra sinnen öppna och se människor för vilka de är och inte vad vi är "rädda för" att de är.

    Anonym: Jag ska be för dig.

    SvaraRadera
  5. Ibland man kan skapa något aktivitet inom föreningsliv och bjuda där svenskarna och få kontakta på så sätt.
    Ali

    SvaraRadera