onsdag 25 mars 2009

Lika hemsk som mamma

Svenska Dagbladets ledarsida skriver Per Gudmundson idag om åsikter. Han ställer bland annat frågan ”När övergår islamdebatt i muslimförakt?”. Som exempel tar han en nyligen publicerad dansk undersökning som visar att 28 procent av invandrare från muslimska länder vill lagstifta mot homosexualitet mot 3 procent i den danska gruppen. Gudmundson ställer frågan om undersökningen ger information som hjälper till att fatta beslut eller om den bara underblåser en påstådd konflikt mellan ”muslimer” och ”danskar”.

En intressant fråga är vad resultatet hade blivit om frågan ställts för 30 år sedan innan pride-paraderna drog fram genom gatorna och den ena kändisen efter den andra ”kommit ut ur garderoben”. Hade då mer än 28 procent av danskarna svarat att de ville förbjuda homosexualitet?

Våra åsikter är inte medfödda utan formas av den miljö vi lever i. Redan för 20 år sedan kunde man förutsäga att islamofobin skulle öka när media aldrig missade en chans att påpeka att en fundamentalistisk grupp var muslimsk, så snart tillfälle gavs. När IRA sprängde sina bomber talade man däremot aldrig om ”kristna fundamentalister”.

Om man fördömer de människor som har islamofobiska, rasistiska eller homofobiska åsikter kommer vi att upptäcka att vi måste fördöma våra förfäder. De levde i en annan miljö där det var självklart att ha sådana åsikter. Kanske skulle vi till och med behöva fördöma oss själva för de åsikter vi hade för 10, 20 eller 30 år sedan?

Vi kan fördöma åsikter men vi ska inte fördöma människorna som har åsikterna. Istället ska vi genom en fri debatt skapa en miljö för åsikter som främjar vårt samhälle och människorna som lever där.

Lars Persson

9 kommentarer:

  1. Jag tycker att vi SKA kritisera våra förfäders tro och föreställningar. Vi ska t.ex. vara glada över att vi slipper kyrkans kvävande strupgrepp, att kvinnor fått rätt till sin egen sexualitet.
    Därför SKA vi kritisera om vi får en allt större grupp i landet som hyllar dessa misogyna ideal från en förgången tid.
    I Storbritannien har man märkt att andra och tredje generationens muslimer är mycket mer radikala och ortodoxa i tron än sina föräldrar. Så där hjälper tydligen inte miljön till att utjämna skillnader.

    SvaraRadera
  2. Ja, som jag skriver kan vi kritisera åsikterna men inte fördöma människor pga. deras åsikter.
    Beträffande exemplet från Storbritannien så kan det också bero på miljön. Man kan leva i en isolerad värld även om samhället runt omring en ser annorlunda ut. Det är t.ex. därför Sverigedemokrater tror att de flesta har samma åsikter som dem.

    Lars Persson

    SvaraRadera
  3. Det är det som är problemet - att Sverige håller på att splittras. Vi blir i första hand inte svenskar, utan medlemmar i en viss grupp. Den må vara religiös, etnisk eller politisk.
    Därför tror jag inte på mångkultur (i bemärkelsen att alla ska bevara sin ursprungliga etniska/kulturella identitet). Mångkultur är ett globalt projekt. På ett begränsat geografiskt område måste det finnas en gemensam grundsyn på vad samhället ska ge mig och vad jag ska göra för samhället.

    SvaraRadera
  4. Enligt min mening är mångkultur när kulturer blandas och påverkar varandra. När var och en håller sig inom sin lilla grupp är det istället en samling monokulturer.

    Lars Persson

    SvaraRadera
  5. Det är ju det vi håller på att få - en samling monokulturer - i och med att integrationen har misslyckats.
    Vore det då inte bra om vi kunde lämna över stafettpinnen till andra europeiska länder ett tag, så Sverige får tid att "tugga och svälja"?

    SvaraRadera
  6. Integrationen har inte misslyckats. Läs de olika inläggen på den här bloggen och de två artiklarna på Gringo.se som vi hänvisar till så får du en mer nyanserad bild.

    Lars Persson

    SvaraRadera
  7. Jag är informerad och jag har kommit till en annan slutsats än du. En slutsats som varit plågsam att dra, eftersom jag tidigare var för helt fri migration.

    SvaraRadera
  8. Hej Lars Din version av mångkultur är egentligen en beskrivning av hur assimiliation har fungerat i Sverige genom tiderna.

    SvaraRadera
  9. Om man kallar det assimilation eller integration kan väl var och en definiera. Men ja, det är så det fungerar och alltid har fungerat.

    Lars Persson

    SvaraRadera